>>>>>> অর্থায়নের উৎস
ডাক ও টেলিযোগাযোগ মন্ত্রণালয়ের আওতাভুক্ত কোম্পানিগুলো হচ্ছে—টেলিটক বাংলাদেশ লিমিটেড, বাংলাদেশ টেলিকমিউনিকেশনস কোম্পানি লিমিটেড (বিটিসিএল) এবং বাংলাদেশ কেব্ল শিল্প সংস্থা এবং বাংলাদেশ টেলিফোন শিল্প সংস্থা। এ ছাড়া স্বাস্থ্য ও পরিবারকল্যাণ মন্ত্রণালয়ের অধীন কোম্পানি হচ্ছে এসেনশিয়াল ড্রাগস কোম্পানি লিমিটেড। কিন্তু এর শেয়ার ছাড়ার কার্যক্রমে কোনো অগ্রগতি নেই। আন্তমন্ত্রণালয়ের সিদ্ধান্ত থাকলেও স্বাস্থ্য মন্ত্রণালয় সম্প্রতি অর্থ মন্ত্রণালয়কে জানিয়েছে, ‘এ কোম্পানিটির শেয়ার ছাড়ার বিষয়ে নীতিনির্ধারণী পর্যায়ে সিদ্ধান্ত গ্রহণ সমীচীন হবে।’
ডিএসইর সাবেক প্রধান নির্বাহী কর্মকর্তা ও ঢাকা বিশ্ববিদ্যালয়ের ফিন্যান্স বিভাগের শিক্ষক সালাহউদ্দিন আহমেদ খান বলেন, শেয়ারবাজার হলো অর্থায়নের উৎস। সে হিসেবে অর্থনীতির অত্যন্ত গুরুত্বপূর্ণ খাত। অথচ বড় বড় বিশেষজ্ঞরা একে অনুৎপাদনশীল খাত বলে আখ্যা দিচ্ছেন। এই প্রচারণা উদ্যোক্তা তথা বিনিয়োগকারীদের মধ্যে বাজারবিমুখতা বাড়াবে, যা চূড়ান্ত অর্থে ক্ষতি বয়ে আনবে। শেয়ারবাজারে সরবরাহের বিষয়টি সরকারের নজর এড়িয়ে যাচ্ছে উল্লেখ করে সালাহউদ্দিন আহমেদ আরও বলেন, ‘গাড়ি যেমন তেল বা গ্যাস ছাড়া চলে না, তেমনি তারল্য ছাড়া শেয়ারবাজার চলবে না। আর শেয়ারবাজার যদি তারল্য-সংকটে ভোগে, অর্থনীতিরও তাহলে সংকটে পড়া
Bangladesh’s trade imbala -nce with the SAARC countries, especially India, is on the rise for the last couple of years because of higher imports than exp- orts.
The trade imbalance of Bangladesh with the SAARC countries was US$ 3194.75 million in the 2009-10 fiscal as export accounted for only US$ 420.55 million compared to huge import of US$ 3615.30 million, according to figures provided by the Export Promotion Bureau (EPB).
Analysing the EPB statistics for the last 12 fiscal years, it was found that Bangladesh failed to make its trade with the SAARC countries balance in its favoure as the country witnessed growing imports rather than boosting exports.
In the 1998-99 fiscal, the trade imbalance of Bangladesh with the SAARC countries stood at US$ 1237.76 million but came down to US$ 825.58 million in the following fiscal (1999-2000).
The trade imbalance in the 2000-01 fiscal, however, rose to US$ 1198.75 million but again came down to US$ 1016.95 million in fiscal 2001-02.
The trade imbalance of Bangladesh with the SAARC countries reached US$ 1321.89 million in the 2002-03 fiscal, jumped to US$ 2077.66 million in fiscal 2003-04, dropped slightly to US$ 1960.49 million in fiscal 2004-05.
The figure was US$ 1727.48 million in the 2005-06 fiscal but again rose to US$ 2127.20 million in fiscal 2006-07.
Bangladesh’s trade imbalance with the SAARC countries reached to an all-time high of US$ 3245.56 million in the 2007-08 fiscal, but came down to US$ 2846.86 million in the next fiscal (2008-09).
Talking to UNB correspondent Golam Moin Uddin, former president of the Federation of Bangladesh Chambers of Commerce and Industry (FBCCI) Mir Nasir Hossain said that the trade imbalance of Bangladesh with the SAARC countries is increasing because of the rising trend of imports than exports.
"Our imports are increasing mainly with India that comprises various goods including raw materials, food items and machineries. At the same time, we could not boost our export to the neighboring country."
He said that apart from having a small number of exportable items, the tariff and non-tariff barriers as well as infrastructural problems also impede Bangladesh’s export to India.
The former FBCCI president mentioned that Bangladesh once enjoyed favourable trade balance with Nepal, but now it went in favour of the Himalayan country. Besides, the trade balance with Bhutan is one way as the number of Bangladesh’s exportable items to that country is small.
He opined that Bangladesh could reduce the trade imbalance with the SAARC countries by boosting export of garment items, consumer goods, battery, ceramics and melamine. According to EPB statistics, Bangladesh’s export to the SAARC countries totaled US$ 420.55 million in the 2009-10 fiscal, which is 2.60 percent of the country’s total export earnings of US$ 16204.65 million.
In the 2009-10 fiscal, Bangladesh’s export to India amounted to US$ 304.63 million against huge import of US$ 3213.70 million, country’s export to Pakistan fetched US$ 77.67 million against import of US$ 323.72 million.
During the fiscal, Bangladesh exported goods worth US$ 23.74 million to Sri Lanka against imports of US$ 22.76 million, the export earnings reached US$ 8.79 million to Nepal against imports of US$
43.14 million, exports to Bhutan accounted for US$ 2.24 million against imports of US$ 11.98 million.
Bangladesh now only enjoys favourable trade balance with Afghanistan and the Maldives as it did not go for imports from these two countries in the last couple of years. In the 2009-10 fiscal,
Bangladesh’s export to Afghanistan totaled US$ 2.74 million while to the Maldives US$ 0.74 million.
Bangladesh’s major exports to the SAARC countries include fertilizer, raw jute, frozen fish, textile fabrics, leather, sacks and bags, betel nut, knitwear, home textile, woven garment, battery, machinery, pharmaceut- icals, melamine and ceramic tableware.
Its imports from the SAARC countries are yarn, cotton, fabrics, food items, live animal, vegetables, mineral products, chemical or allied products, plastic, textile and textile articles, wood pulp, vehicle and transport equipments. — UNB
div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
ডাক ও টেলিযোগাযোগ মন্ত্রণালয়ের আওতাভুক্ত কোম্পানিগুলো হচ্ছে—টেলিটক বাংলাদেশ লিমিটেড, বাংলাদেশ টেলিকমিউনিকেশনস কোম্পানি লিমিটেড (বিটিসিএল) এবং বাংলাদেশ কেব্ল শিল্প সংস্থা এবং বাংলাদেশ টেলিফোন শিল্প সংস্থা। এ ছাড়া স্বাস্থ্য ও পরিবারকল্যাণ মন্ত্রণালয়ের অধীন কোম্পানি হচ্ছে এসেনশিয়াল ড্রাগস কোম্পানি লিমিটেড। কিন্তু এর শেয়ার ছাড়ার কার্যক্রমে কোনো অগ্রগতি নেই। আন্তমন্ত্রণালয়ের সিদ্ধান্ত থাকলেও স্বাস্থ্য মন্ত্রণালয় সম্প্রতি অর্থ মন্ত্রণালয়কে জানিয়েছে, ‘এ কোম্পানিটির শেয়ার ছাড়ার বিষয়ে নীতিনির্ধারণী পর্যায়ে সিদ্ধান্ত গ্রহণ সমীচীন হবে।’
ডিএসইর সাবেক প্রধান নির্বাহী কর্মকর্তা ও ঢাকা বিশ্ববিদ্যালয়ের ফিন্যান্স বিভাগের শিক্ষক সালাহউদ্দিন আহমেদ খান বলেন, শেয়ারবাজার হলো অর্থায়নের উৎস। সে হিসেবে অর্থনীতির অত্যন্ত গুরুত্বপূর্ণ খাত। অথচ বড় বড় বিশেষজ্ঞরা একে অনুৎপাদনশীল খাত বলে আখ্যা দিচ্ছেন। এই প্রচারণা উদ্যোক্তা তথা বিনিয়োগকারীদের মধ্যে বাজারবিমুখতা বাড়াবে, যা চূড়ান্ত অর্থে ক্ষতি বয়ে আনবে। শেয়ারবাজারে সরবরাহের বিষয়টি সরকারের নজর এড়িয়ে যাচ্ছে উল্লেখ করে সালাহউদ্দিন আহমেদ আরও বলেন, ‘গাড়ি যেমন তেল বা গ্যাস ছাড়া চলে না, তেমনি তারল্য ছাড়া শেয়ারবাজার চলবে না। আর শেয়ারবাজার যদি তারল্য-সংকটে ভোগে, অর্থনীতিরও তাহলে সংকটে পড়া
Bangladesh’s trade imbala -nce with the SAARC countries, especially India, is on the rise for the last couple of years because of higher imports than exp- orts.
The trade imbalance of Bangladesh with the SAARC countries was US$ 3194.75 million in the 2009-10 fiscal as export accounted for only US$ 420.55 million compared to huge import of US$ 3615.30 million, according to figures provided by the Export Promotion Bureau (EPB).
Analysing the EPB statistics for the last 12 fiscal years, it was found that Bangladesh failed to make its trade with the SAARC countries balance in its favoure as the country witnessed growing imports rather than boosting exports.
In the 1998-99 fiscal, the trade imbalance of Bangladesh with the SAARC countries stood at US$ 1237.76 million but came down to US$ 825.58 million in the following fiscal (1999-2000).
The trade imbalance in the 2000-01 fiscal, however, rose to US$ 1198.75 million but again came down to US$ 1016.95 million in fiscal 2001-02.
The trade imbalance of Bangladesh with the SAARC countries reached US$ 1321.89 million in the 2002-03 fiscal, jumped to US$ 2077.66 million in fiscal 2003-04, dropped slightly to US$ 1960.49 million in fiscal 2004-05.
The figure was US$ 1727.48 million in the 2005-06 fiscal but again rose to US$ 2127.20 million in fiscal 2006-07.
Bangladesh’s trade imbalance with the SAARC countries reached to an all-time high of US$ 3245.56 million in the 2007-08 fiscal, but came down to US$ 2846.86 million in the next fiscal (2008-09).
Talking to UNB correspondent Golam Moin Uddin, former president of the Federation of Bangladesh Chambers of Commerce and Industry (FBCCI) Mir Nasir Hossain said that the trade imbalance of Bangladesh with the SAARC countries is increasing because of the rising trend of imports than exports.
"Our imports are increasing mainly with India that comprises various goods including raw materials, food items and machineries. At the same time, we could not boost our export to the neighboring country."
He said that apart from having a small number of exportable items, the tariff and non-tariff barriers as well as infrastructural problems also impede Bangladesh’s export to India.
The former FBCCI president mentioned that Bangladesh once enjoyed favourable trade balance with Nepal, but now it went in favour of the Himalayan country. Besides, the trade balance with Bhutan is one way as the number of Bangladesh’s exportable items to that country is small.
He opined that Bangladesh could reduce the trade imbalance with the SAARC countries by boosting export of garment items, consumer goods, battery, ceramics and melamine. According to EPB statistics, Bangladesh’s export to the SAARC countries totaled US$ 420.55 million in the 2009-10 fiscal, which is 2.60 percent of the country’s total export earnings of US$ 16204.65 million.
In the 2009-10 fiscal, Bangladesh’s export to India amounted to US$ 304.63 million against huge import of US$ 3213.70 million, country’s export to Pakistan fetched US$ 77.67 million against import of US$ 323.72 million.
During the fiscal, Bangladesh exported goods worth US$ 23.74 million to Sri Lanka against imports of US$ 22.76 million, the export earnings reached US$ 8.79 million to Nepal against imports of US$
43.14 million, exports to Bhutan accounted for US$ 2.24 million against imports of US$ 11.98 million.
Bangladesh now only enjoys favourable trade balance with Afghanistan and the Maldives as it did not go for imports from these two countries in the last couple of years. In the 2009-10 fiscal,
Bangladesh’s export to Afghanistan totaled US$ 2.74 million while to the Maldives US$ 0.74 million.
Bangladesh’s major exports to the SAARC countries include fertilizer, raw jute, frozen fish, textile fabrics, leather, sacks and bags, betel nut, knitwear, home textile, woven garment, battery, machinery, pharmaceut- icals, melamine and ceramic tableware.
Its imports from the SAARC countries are yarn, cotton, fabrics, food items, live animal, vegetables, mineral products, chemical or allied products, plastic, textile and textile articles, wood pulp, vehicle and transport equipments. — UNB
ডাক ও টেলিযোগাযোগ মন্ত্রণালয়ের আওতাভুক্ত কোম্পানিগুলো হচ্ছে—টেলিটক বাংলাদেশ লিমিটেড, বাংলাদেশ টেলিকমিউনিকেশনস কোম্পানি লিমিটেড (বিটিসিএল) এবং বাংলাদেশ কেব্ল শিল্প সংস্থা এবং বাংলাদেশ টেলিফোন শিল্প সংস্থা। এ ছাড়া স্বাস্থ্য ও পরিবারকল্যাণ মন্ত্রণালয়ের অধীন কোম্পানি হচ্ছে এসেনশিয়াল ড্রাগস কোম্পানি লিমিটেড। কিন্তু এর শেয়ার ছাড়ার কার্যক্রমে কোনো অগ্রগতি নেই। আন্তমন্ত্রণালয়ের সিদ্ধান্ত থাকলেও স্বাস্থ্য মন্ত্রণালয় সম্প্রতি অর্থ মন্ত্রণালয়কে জানিয়েছে, ‘এ কোম্পানিটির শেয়ার ছাড়ার বিষয়ে নীতিনির্ধারণী পর্যায়ে সিদ্ধান্ত গ্রহণ সমীচীন হবে।’
ডিএসইর সাবেক প্রধান নির্বাহী কর্মকর্তা ও ঢাকা বিশ্ববিদ্যালয়ের ফিন্যান্স বিভাগের শিক্ষক সালাহউদ্দিন আহমেদ খান বলেন, শেয়ারবাজার হলো অর্থায়নের উৎস। সে হিসেবে অর্থনীতির অত্যন্ত গুরুত্বপূর্ণ খাত। অথচ বড় বড় বিশেষজ্ঞরা একে অনুৎপাদনশীল খাত বলে আখ্যা দিচ্ছেন। এই প্রচারণা উদ্যোক্তা তথা বিনিয়োগকারীদের মধ্যে বাজারবিমুখতা বাড়াবে, যা চূড়ান্ত অর্থে ক্ষতি বয়ে আনবে। শেয়ারবাজারে সরবরাহের বিষয়টি সরকারের নজর এড়িয়ে যাচ্ছে উল্লেখ করে সালাহউদ্দিন আহমেদ আরও বলেন, ‘গাড়ি যেমন তেল বা গ্যাস ছাড়া চলে না, তেমনি তারল্য ছাড়া শেয়ারবাজার চলবে না। আর শেয়ারবাজার যদি তারল্য-সংকটে ভোগে, অর্থনীতিরও তাহলে সংকটে পড়া
Bangladesh’s trade imbala -nce with the SAARC countries, especially India, is on the rise for the last couple of years because of higher imports than exp- orts.
The trade imbalance of Bangladesh with the SAARC countries was US$ 3194.75 million in the 2009-10 fiscal as export accounted for only US$ 420.55 million compared to huge import of US$ 3615.30 million, according to figures provided by the Export Promotion Bureau (EPB).
Analysing the EPB statistics for the last 12 fiscal years, it was found that Bangladesh failed to make its trade with the SAARC countries balance in its favoure as the country witnessed growing imports rather than boosting exports.
In the 1998-99 fiscal, the trade imbalance of Bangladesh with the SAARC countries stood at US$ 1237.76 million but came down to US$ 825.58 million in the following fiscal (1999-2000).
The trade imbalance in the 2000-01 fiscal, however, rose to US$ 1198.75 million but again came down to US$ 1016.95 million in fiscal 2001-02.
The trade imbalance of Bangladesh with the SAARC countries reached US$ 1321.89 million in the 2002-03 fiscal, jumped to US$ 2077.66 million in fiscal 2003-04, dropped slightly to US$ 1960.49 million in fiscal 2004-05.
The figure was US$ 1727.48 million in the 2005-06 fiscal but again rose to US$ 2127.20 million in fiscal 2006-07.
Bangladesh’s trade imbalance with the SAARC countries reached to an all-time high of US$ 3245.56 million in the 2007-08 fiscal, but came down to US$ 2846.86 million in the next fiscal (2008-09).
Talking to UNB correspondent Golam Moin Uddin, former president of the Federation of Bangladesh Chambers of Commerce and Industry (FBCCI) Mir Nasir Hossain said that the trade imbalance of Bangladesh with the SAARC countries is increasing because of the rising trend of imports than exports.
"Our imports are increasing mainly with India that comprises various goods including raw materials, food items and machineries. At the same time, we could not boost our export to the neighboring country."
He said that apart from having a small number of exportable items, the tariff and non-tariff barriers as well as infrastructural problems also impede Bangladesh’s export to India.
The former FBCCI president mentioned that Bangladesh once enjoyed favourable trade balance with Nepal, but now it went in favour of the Himalayan country. Besides, the trade balance with Bhutan is one way as the number of Bangladesh’s exportable items to that country is small.
He opined that Bangladesh could reduce the trade imbalance with the SAARC countries by boosting export of garment items, consumer goods, battery, ceramics and melamine. According to EPB statistics, Bangladesh’s export to the SAARC countries totaled US$ 420.55 million in the 2009-10 fiscal, which is 2.60 percent of the country’s total export earnings of US$ 16204.65 million.
In the 2009-10 fiscal, Bangladesh’s export to India amounted to US$ 304.63 million against huge import of US$ 3213.70 million, country’s export to Pakistan fetched US$ 77.67 million against import of US$ 323.72 million.
During the fiscal, Bangladesh exported goods worth US$ 23.74 million to Sri Lanka against imports of US$ 22.76 million, the export earnings reached US$ 8.79 million to Nepal against imports of US$
43.14 million, exports to Bhutan accounted for US$ 2.24 million against imports of US$ 11.98 million.
Bangladesh now only enjoys favourable trade balance with Afghanistan and the Maldives as it did not go for imports from these two countries in the last couple of years. In the 2009-10 fiscal,
Bangladesh’s export to Afghanistan totaled US$ 2.74 million while to the Maldives US$ 0.74 million.
Bangladesh’s major exports to the SAARC countries include fertilizer, raw jute, frozen fish, textile fabrics, leather, sacks and bags, betel nut, knitwear, home textile, woven garment, battery, machinery, pharmaceut- icals, melamine and ceramic tableware.
Its imports from the SAARC countries are yarn, cotton, fabrics, food items, live animal, vegetables, mineral products, chemical or allied products, plastic, textile and textile articles, wood pulp, vehicle and transport equipments. — UNB
> বাংলাদেশ ব্যাংক, এসইসি, আইসিবি কর্তৃপক্ষের সমন্বয়ে একটি কমিটি
যোগাযোগ মন্ত্রণালয়ের সেতু বিভাগের অন্তর্গত বঙ্গবন্ধু সেতুর ভবিষ্যৎ টোল আয়ের বিপরীতে বন্ড ছাড়ার কার্যক্রম শুরু হয় ২০০৮ সালে। যোগাযোগ মন্ত্রণালয়ের নেতৃত্বে বাংলাদেশ ব্যাংক, এসইসি, আইসিবি ও বঙ্গবন্ধু সেতু কর্তৃপক্ষের সমন্বয়ে একটি কমিটি করা হয়। সেই কমিটি একটি প্রতিবেদন তৈরি করে সেতু বিভাগে পাঠালেও তা পড়ে রয়েছে।
বরং গত বছরের ৯ সেপ্টেম্বর সেতু বিভাগ এক চিঠিতে অর্থ মন্ত্রণালয়কে জানায়, বঙ্গবন্ধু সেতুর টোল আয়ের বিপরীতে বন্ড ছাড়ার কার্যক্রম পর্ষদ সভায় স্থগিত হয়ে গেছে। তার চেয়ে পদ্মা সেতু বাস্তবায়নে অর্থের ঘাটতি হলে বন্ড ছাড়ার বিষয়ে ভাবা যাবে।
আটকে আছে সোনারগাঁও-শেরাটন: বেসামরিক বিমান পরিবহন ও পর্যটন মন্ত্রণালয়ের অধীনে রয়েছে এ দুটি হোটেল—হোটেল ইন্টারন্যাশনাল লিমিটেড (সোনারগাঁও হোটেল) এবং বাংলাদেশ সার্ভিসেস লিমিটেড (শেরাটন হোটেল)। পর্যটনসচিব শফিক আলম মেহেদী আন্তমন্ত্রণালয় সভায় জানিয়েছিলেন, মূলধন পুনর্মূল্যায়ন করে প্রাথমিক গণপ্রস্তাবের (আইপিও) মাধ্যমে শেরাটনের শেয়ার ছাড়া হবে বাজারে। এ জন্য চার্টার্ড অ্যাকাউনট্যান্ট ফার্ম নিয়োগ দেওয়া হয়েছে। সোনারগাঁওয়ের ক্ষেত্রেও তাই। তবে সোনারগাঁওয়ের ভূমি নিয়ে কিছুটা সমস্যা রয়েছে বলে শেয়ার ছাড়তে সমস্যা হচ্ছে। গত বছরের মাঝামাঝি উভয় হোটেলের শেয়ার ছাড়ার জন্যই ২০১১ সালের ৩০ জুন পর্যন্ত সময় চাওয়া হয়েছে।
Bangladesh’s trade imbala -nce with the SAARC countries, especially India, is on the rise for the last couple of years because of higher imports than exp- orts.
The trade imbalance of Bangladesh with the SAARC countries was US$ 3194.75 million in the 2009-10 fiscal as export accounted for only US$ 420.55 million compared to huge import of US$ 3615.30 million, according to figures provided by the Export Promotion Bureau (EPB).
Analysing the EPB statistics for the last 12 fiscal years, it was found that Bangladesh failed to make its trade with the SAARC countries balance in its favoure as the country witnessed growing imports rather than boosting exports.
In the 1998-99 fiscal, the trade imbalance of Bangladesh with the SAARC countries stood at US$ 1237.76 million but came down to US$ 825.58 million in the following fiscal (1999-2000).
The trade imbalance in the 2000-01 fiscal, however, rose to US$ 1198.75 million but again came down to US$ 1016.95 million in fiscal 2001-02.
The trade imbalance of Bangladesh with the SAARC countries reached US$ 1321.89 million in the 2002-03 fiscal, jumped to US$ 2077.66 million in fiscal 2003-04, dropped slightly to US$ 1960.49 million in fiscal 2004-05.
The figure was US$ 1727.48 million in the 2005-06 fiscal but again rose to US$ 2127.20 million in fiscal 2006-07.
Bangladesh’s trade imbalance with the SAARC countries reached to an all-time high of US$ 3245.56 million in the 2007-08 fiscal, but came down to US$ 2846.86 million in the next fiscal (2008-09).
Talking to UNB correspondent Golam Moin Uddin, former president of the Federation of Bangladesh Chambers of Commerce and Industry (FBCCI) Mir Nasir Hossain said that the trade imbalance of Bangladesh with the SAARC countries is increasing because of the rising trend of imports than exports.
"Our imports are increasing mainly with India that comprises various goods including raw materials, food items and machineries. At the same time, we could not boost our export to the neighboring country."
He said that apart from having a small number of exportable items, the tariff and non-tariff barriers as well as infrastructural problems also impede Bangladesh’s export to India.
The former FBCCI president mentioned that Bangladesh once enjoyed favourable trade balance with Nepal, but now it went in favour of the Himalayan country. Besides, the trade balance with Bhutan is one way as the number of Bangladesh’s exportable items to that country is small.
He opined that Bangladesh could reduce the trade imbalance with the SAARC countries by boosting export of garment items, consumer goods, battery, ceramics and melamine. According to EPB statistics, Bangladesh’s export to the SAARC countries totaled US$ 420.55 million in the 2009-10 fiscal, which is 2.60 percent of the country’s total export earnings of US$ 16204.65 million.
In the 2009-10 fiscal, Bangladesh’s export to India amounted to US$ 304.63 million against huge import of US$ 3213.70 million, country’s export to Pakistan fetched US$ 77.67 million against import of US$ 323.72 million.
During the fiscal, Bangladesh exported goods worth US$ 23.74 million to Sri Lanka against imports of US$ 22.76 million, the export earnings reached US$ 8.79 million to Nepal against imports of US$
43.14 million, exports to Bhutan accounted for US$ 2.24 million against imports of US$ 11.98 million.
Bangladesh now only enjoys favourable trade balance with Afghanistan and the Maldives as it did not go for imports from these two countries in the last couple of years. In the 2009-10 fiscal,
Bangladesh’s export to Afghanistan totaled US$ 2.74 million while to the Maldives US$ 0.74 million.
Bangladesh’s major exports to the SAARC countries include fertilizer, raw jute, frozen fish, textile fabrics, leather, sacks and bags, betel nut, knitwear, home textile, woven garment, battery, machinery, pharmaceut- icals, melamine and ceramic tableware.
Its imports from the SAARC countries are yarn, cotton, fabrics, food items, live animal, vegetables, mineral products, chemical or allied products, plastic, textile and textile articles, wood pulp, vehicle and transport equipments. — UNB
বরং গত বছরের ৯ সেপ্টেম্বর সেতু বিভাগ এক চিঠিতে অর্থ মন্ত্রণালয়কে জানায়, বঙ্গবন্ধু সেতুর টোল আয়ের বিপরীতে বন্ড ছাড়ার কার্যক্রম পর্ষদ সভায় স্থগিত হয়ে গেছে। তার চেয়ে পদ্মা সেতু বাস্তবায়নে অর্থের ঘাটতি হলে বন্ড ছাড়ার বিষয়ে ভাবা যাবে।
আটকে আছে সোনারগাঁও-শেরাটন: বেসামরিক বিমান পরিবহন ও পর্যটন মন্ত্রণালয়ের অধীনে রয়েছে এ দুটি হোটেল—হোটেল ইন্টারন্যাশনাল লিমিটেড (সোনারগাঁও হোটেল) এবং বাংলাদেশ সার্ভিসেস লিমিটেড (শেরাটন হোটেল)। পর্যটনসচিব শফিক আলম মেহেদী আন্তমন্ত্রণালয় সভায় জানিয়েছিলেন, মূলধন পুনর্মূল্যায়ন করে প্রাথমিক গণপ্রস্তাবের (আইপিও) মাধ্যমে শেরাটনের শেয়ার ছাড়া হবে বাজারে। এ জন্য চার্টার্ড অ্যাকাউনট্যান্ট ফার্ম নিয়োগ দেওয়া হয়েছে। সোনারগাঁওয়ের ক্ষেত্রেও তাই। তবে সোনারগাঁওয়ের ভূমি নিয়ে কিছুটা সমস্যা রয়েছে বলে শেয়ার ছাড়তে সমস্যা হচ্ছে। গত বছরের মাঝামাঝি উভয় হোটেলের শেয়ার ছাড়ার জন্যই ২০১১ সালের ৩০ জুন পর্যন্ত সময় চাওয়া হয়েছে।
Bangladesh’s trade imbala -nce with the SAARC countries, especially India, is on the rise for the last couple of years because of higher imports than exp- orts.
The trade imbalance of Bangladesh with the SAARC countries was US$ 3194.75 million in the 2009-10 fiscal as export accounted for only US$ 420.55 million compared to huge import of US$ 3615.30 million, according to figures provided by the Export Promotion Bureau (EPB).
Analysing the EPB statistics for the last 12 fiscal years, it was found that Bangladesh failed to make its trade with the SAARC countries balance in its favoure as the country witnessed growing imports rather than boosting exports.
In the 1998-99 fiscal, the trade imbalance of Bangladesh with the SAARC countries stood at US$ 1237.76 million but came down to US$ 825.58 million in the following fiscal (1999-2000).
The trade imbalance in the 2000-01 fiscal, however, rose to US$ 1198.75 million but again came down to US$ 1016.95 million in fiscal 2001-02.
The trade imbalance of Bangladesh with the SAARC countries reached US$ 1321.89 million in the 2002-03 fiscal, jumped to US$ 2077.66 million in fiscal 2003-04, dropped slightly to US$ 1960.49 million in fiscal 2004-05.
The figure was US$ 1727.48 million in the 2005-06 fiscal but again rose to US$ 2127.20 million in fiscal 2006-07.
Bangladesh’s trade imbalance with the SAARC countries reached to an all-time high of US$ 3245.56 million in the 2007-08 fiscal, but came down to US$ 2846.86 million in the next fiscal (2008-09).
Talking to UNB correspondent Golam Moin Uddin, former president of the Federation of Bangladesh Chambers of Commerce and Industry (FBCCI) Mir Nasir Hossain said that the trade imbalance of Bangladesh with the SAARC countries is increasing because of the rising trend of imports than exports.
"Our imports are increasing mainly with India that comprises various goods including raw materials, food items and machineries. At the same time, we could not boost our export to the neighboring country."
He said that apart from having a small number of exportable items, the tariff and non-tariff barriers as well as infrastructural problems also impede Bangladesh’s export to India.
The former FBCCI president mentioned that Bangladesh once enjoyed favourable trade balance with Nepal, but now it went in favour of the Himalayan country. Besides, the trade balance with Bhutan is one way as the number of Bangladesh’s exportable items to that country is small.
He opined that Bangladesh could reduce the trade imbalance with the SAARC countries by boosting export of garment items, consumer goods, battery, ceramics and melamine. According to EPB statistics, Bangladesh’s export to the SAARC countries totaled US$ 420.55 million in the 2009-10 fiscal, which is 2.60 percent of the country’s total export earnings of US$ 16204.65 million.
In the 2009-10 fiscal, Bangladesh’s export to India amounted to US$ 304.63 million against huge import of US$ 3213.70 million, country’s export to Pakistan fetched US$ 77.67 million against import of US$ 323.72 million.
During the fiscal, Bangladesh exported goods worth US$ 23.74 million to Sri Lanka against imports of US$ 22.76 million, the export earnings reached US$ 8.79 million to Nepal against imports of US$
43.14 million, exports to Bhutan accounted for US$ 2.24 million against imports of US$ 11.98 million.
Bangladesh now only enjoys favourable trade balance with Afghanistan and the Maldives as it did not go for imports from these two countries in the last couple of years. In the 2009-10 fiscal,
Bangladesh’s export to Afghanistan totaled US$ 2.74 million while to the Maldives US$ 0.74 million.
Bangladesh’s major exports to the SAARC countries include fertilizer, raw jute, frozen fish, textile fabrics, leather, sacks and bags, betel nut, knitwear, home textile, woven garment, battery, machinery, pharmaceut- icals, melamine and ceramic tableware.
Its imports from the SAARC countries are yarn, cotton, fabrics, food items, live animal, vegetables, mineral products, chemical or allied products, plastic, textile and textile articles, wood pulp, vehicle and transport equipments. — UNB
>>>>>>> নতুন এক তত্ত্ব
শেয়ার না ছাড়ার যুক্তি হিসেবে নতুন এক তত্ত্ব দিয়েছে শিল্প মন্ত্রণালয়। সেটি হলো, শেয়ার ছাড়লে শ্রমিক-কর্মচারীদের মধ্যে বিরূপ প্রতিক্রিয়া দেখা দেবে। বিএনপির নেতৃত্বাধীন গত জোট সরকার আমলেও শেয়ার ছাড়া নিয়ে নেতিবাচক অবস্থান ছিল শিল্প মন্ত্রণালয়ের। তখন অবশ্য শিল্পমন্ত্রী ছিলেন বর্তমানে কারাবন্দী জামায়াতে ইসলামীর নেতা মতিউর রহমান নিজামী। কিন্তু বর্তমান শিল্পমন্ত্রী দিলীপ বড়ুয়ার সময়েও অবস্থার উন্নতি হয়নি।
সূত্রে জানা গেছে, প্রগতি ইন্ডাস্ট্রিজ সম্পর্কে শিল্প মন্ত্রণালয় বলেছে, ২০১২ সালের মধ্যে সিডান গাড়ি উৎপাদনের লক্ষ্যমাত্রা ঠিক করা হয়েছে। আর চিটাগাং ড্রাইডককে লাভজনক করার উদ্যোগ গ্রহণ করা হয়েছে। এমতাবস্থায় শেয়ার ছাড়লে শ্রমিক-কর্মচারীদের মধ্যে বিরূপ প্রতিক্রিয়া সৃষ্টি হতে পারে।
এ ছাড়া জিইএম কোম্পানি এবং বাংলাদেশ ব্লেড কারখানাকে সরকারি-বেসরকারি অংশীদারির (পিপিপি) মাধ্যমে পরিচালনার সিদ্ধান্ত নেওয়া হয়েছে বলে অর্থ মন্ত্রণালয়কে জানিয়েছে শিল্প মন্ত্রণালয়। তবে পুঞ্জীভূত লোকসানের কারণে কর্ণফুলী পেপার মিলস, বাংলাদেশ ইন্স্যুলেটর ও স্যানিটারি ওয়্যার এবং ছাতক সিমেন্ট কারখানার শেয়ার ছাড়ার বিপক্ষে মত দিয়েছে খোদ এসইসি। শিল্প মন্ত্রণালয় বলছে, এগুলো লাভজনক করার একটি কর্মপরিকল্পনা তৈরি করা হয়েছে।
আর উসমানিয়া গ্লাস, এটলাস বাংলাদেশ, ন্যাশনাল টিউবস ও ইস্টার্ন কেব্লসের বিষয়ে মামলা থাকায় এগুলোর শেয়ার ছাড়ার বিষয় আপাতত স্থগিত রাখা হয়েছে।
ক্রমাগত লোকসান দেওয়ায় ১৩টি চিনিকলকে পর্যায়ক্রমে বেসরকারি খাতে ছেড়ে দেওয়ার যে সিদ্ধান্ত নেওয়া হয়েছিল, তা-ও পুনর্বিবেচনা করার আবেদন জানায় শিল্প মন্ত্রণালয়।
Frequent changes of policies and non-professional handlings by the regulators have created the recent 'havoc' on the stockmarket, said a leading chamber yesterday.
Metropolitan Chamber of Commerce and Industry (MCCI) also said the debacle has tarnished the image of the government to some extent.
"The recent drop in the stockmarket index needs to be evaluated and analysed judiciously," said the oldest trade body in a submission at a meeting with Prime Minister Sheikh Hasina at her office.
The prime minister called upon the MCCI leaders to take initiatives to increase the purchasing capacity of the people for expanding local markets of their commodities.
"People of the country will not be able to buy commodities manufactured by the local industries if their purchasing power is not increased," Hasina said.
MCCI also demanded punishment to the responsible persons for the recent stock debacle, after a proper investigation.
The MCCI said: "Bangladesh should focus on improving governance and developing advanced market products."
The trade body's observation came at a time when the stockmarket is trying to recover from the last month's collapse, depending on the government stimulus measures.
The plunge made many small investors bankrupt.
MCCI referred to the 1996 stock crash and said this year's incident also tarnished the image of the government to some extent.
The trade body also praised some government initiatives, including construction of 33 power plants of 2,941 MW and upgrading of Dhaka Chittagong Highway into four-lane to establish regional connectivity.
"Bangladesh can become an Asian commercial hub through better land, air and sea connectivity. However, creating public opinion is needed for effective implementation of the agreements," it said.
MCCI, however, said: "The government cannot alone do this job, it needs cooperation from all other political parties and civil society."
"Once dubbed as a bottomless basket, Bangladesh is now poised to become a middle-income country by 2021," said MCCI but added that GDP would need to grow at an annual rate of at least 8 percent in the next 10 years.
The chamber urged the government to build public opinion for implementations of agreements for improved regional cooperation and connectivity, signing of Free Trade Agreements (FTA) with India, China and ASEAN, settle issues like market access with India.
The delegation, led by its newly elected President Amjad Khan Chowdhury, also wanted upgradation of capacity of standards institutions, appointment of bureaucrats in ministries with their specific field of specialisation, improvement in law and order situation, expansion of Open Market Sales points.
MCCI suggested the government avoid gas-based power plants due to their low conversion efficiency, and introduce cyclindered gas for households to reduce wastage.
The trade body urged the government to finalise the draft coal policy soon so that coal can be used to generate power.
"Relying on imported coal for our power generation will make our energy security dependent on foreign supply and the cost will be prohibitive," it said.
The MCCI praised the government initiative to build Padma Bridge but said a clear timeline for execution of different stages of this project is needed. To ensure effective utilisation of the bridge, it also suggested development of the Mongla Port.
The chamber said the public private partnership (PPP) model has a high potential to draw substantial investments.
It also called for a comprehensive PPP act.
"In our view, the complexity of the PPP mechanism demands that it be governed by a law rather than by executive guidelines," it added.
সূত্রে জানা গেছে, প্রগতি ইন্ডাস্ট্রিজ সম্পর্কে শিল্প মন্ত্রণালয় বলেছে, ২০১২ সালের মধ্যে সিডান গাড়ি উৎপাদনের লক্ষ্যমাত্রা ঠিক করা হয়েছে। আর চিটাগাং ড্রাইডককে লাভজনক করার উদ্যোগ গ্রহণ করা হয়েছে। এমতাবস্থায় শেয়ার ছাড়লে শ্রমিক-কর্মচারীদের মধ্যে বিরূপ প্রতিক্রিয়া সৃষ্টি হতে পারে।
এ ছাড়া জিইএম কোম্পানি এবং বাংলাদেশ ব্লেড কারখানাকে সরকারি-বেসরকারি অংশীদারির (পিপিপি) মাধ্যমে পরিচালনার সিদ্ধান্ত নেওয়া হয়েছে বলে অর্থ মন্ত্রণালয়কে জানিয়েছে শিল্প মন্ত্রণালয়। তবে পুঞ্জীভূত লোকসানের কারণে কর্ণফুলী পেপার মিলস, বাংলাদেশ ইন্স্যুলেটর ও স্যানিটারি ওয়্যার এবং ছাতক সিমেন্ট কারখানার শেয়ার ছাড়ার বিপক্ষে মত দিয়েছে খোদ এসইসি। শিল্প মন্ত্রণালয় বলছে, এগুলো লাভজনক করার একটি কর্মপরিকল্পনা তৈরি করা হয়েছে।
আর উসমানিয়া গ্লাস, এটলাস বাংলাদেশ, ন্যাশনাল টিউবস ও ইস্টার্ন কেব্লসের বিষয়ে মামলা থাকায় এগুলোর শেয়ার ছাড়ার বিষয় আপাতত স্থগিত রাখা হয়েছে।
ক্রমাগত লোকসান দেওয়ায় ১৩টি চিনিকলকে পর্যায়ক্রমে বেসরকারি খাতে ছেড়ে দেওয়ার যে সিদ্ধান্ত নেওয়া হয়েছিল, তা-ও পুনর্বিবেচনা করার আবেদন জানায় শিল্প মন্ত্রণালয়।
Frequent changes of policies and non-professional handlings by the regulators have created the recent 'havoc' on the stockmarket, said a leading chamber yesterday.
Metropolitan Chamber of Commerce and Industry (MCCI) also said the debacle has tarnished the image of the government to some extent.
"The recent drop in the stockmarket index needs to be evaluated and analysed judiciously," said the oldest trade body in a submission at a meeting with Prime Minister Sheikh Hasina at her office.
The prime minister called upon the MCCI leaders to take initiatives to increase the purchasing capacity of the people for expanding local markets of their commodities.
"People of the country will not be able to buy commodities manufactured by the local industries if their purchasing power is not increased," Hasina said.
MCCI also demanded punishment to the responsible persons for the recent stock debacle, after a proper investigation.
The MCCI said: "Bangladesh should focus on improving governance and developing advanced market products."
The trade body's observation came at a time when the stockmarket is trying to recover from the last month's collapse, depending on the government stimulus measures.
The plunge made many small investors bankrupt.
MCCI referred to the 1996 stock crash and said this year's incident also tarnished the image of the government to some extent.
The trade body also praised some government initiatives, including construction of 33 power plants of 2,941 MW and upgrading of Dhaka Chittagong Highway into four-lane to establish regional connectivity.
"Bangladesh can become an Asian commercial hub through better land, air and sea connectivity. However, creating public opinion is needed for effective implementation of the agreements," it said.
MCCI, however, said: "The government cannot alone do this job, it needs cooperation from all other political parties and civil society."
"Once dubbed as a bottomless basket, Bangladesh is now poised to become a middle-income country by 2021," said MCCI but added that GDP would need to grow at an annual rate of at least 8 percent in the next 10 years.
The chamber urged the government to build public opinion for implementations of agreements for improved regional cooperation and connectivity, signing of Free Trade Agreements (FTA) with India, China and ASEAN, settle issues like market access with India.
The delegation, led by its newly elected President Amjad Khan Chowdhury, also wanted upgradation of capacity of standards institutions, appointment of bureaucrats in ministries with their specific field of specialisation, improvement in law and order situation, expansion of Open Market Sales points.
MCCI suggested the government avoid gas-based power plants due to their low conversion efficiency, and introduce cyclindered gas for households to reduce wastage.
The trade body urged the government to finalise the draft coal policy soon so that coal can be used to generate power.
"Relying on imported coal for our power generation will make our energy security dependent on foreign supply and the cost will be prohibitive," it said.
The MCCI praised the government initiative to build Padma Bridge but said a clear timeline for execution of different stages of this project is needed. To ensure effective utilisation of the bridge, it also suggested development of the Mongla Port.
The chamber said the public private partnership (PPP) model has a high potential to draw substantial investments.
It also called for a comprehensive PPP act.
"In our view, the complexity of the PPP mechanism demands that it be governed by a law rather than by executive guidelines," it added.
২৬ প্রতিষ্ঠানের মধ্যে নয়টি
২৬ প্রতিষ্ঠানের মধ্যে নয়টিই হলো জ্বালানি ও খনিজ সম্পদ বিভাগের। বিদ্যুৎ বিভাগের দুটি। বাকি ১৫টি ছয় মন্ত্রণালয়ের। অর্থ মন্ত্রণালয় সূত্র বলছে, শেয়ার ছাড়ার ক্ষেত্রে সবচেয়ে বেশি টালবাহানা করছে জ্বালানি ও খনিজ সম্পদ বিভাগ। এ বিভাগের আওতায় পদ্মা অয়েল একটি তালিকাভুক্ত কোম্পানি। এর রাইট শেয়ার ছাড়ার জন্য গত বছরের ১১ মে অর্থ মন্ত্রণালয় ১৪ কোটি ৮০ লাখ টাকা বরাদ্দ দিয়েছে। কিন্তু জ্বালানি বিভাগ ২১ জুন এক পত্রে অর্থ মন্ত্রণালয়কে জানায়, এ অর্থ নিতে তারা রাজি নয়।
বাখরাবাদ গ্যাস ট্রান্সমিশন ও ডিস্টিবিউশনের শেয়ার ছাড়তে হলে ‘কর্ণফুলী গ্যাস ডিস্ট্রিবিউশন কোং’ নামের একটি কোম্পানি গঠন করতে হবে। আর এ জন্য গত ডিসেম্বর পর্যন্ত সময় চেয়েছিলেন জ্বালানিসচিব মোহাম্মদ মেজবাহ উদ্দিন।
জানা গেছে, কোম্পানির জমি হস্তান্তর প্রক্রিয়ায় বিলম্ব হওয়ার কথা বলে নির্ধারিত সময়ের মধ্যে লিক্যুইটিফাইড পেট্রোলিয়াম গ্যাস লিমিটেডের (এলপি গ্যাস) শেয়ার ছাড়তে পারছে না বলে অর্থ মন্ত্রণালয়কে জানিয়েছে জ্বালানি বিভাগ। আর আন্তমন্ত্রণালয়ের সিদ্ধান্ত থাকা সত্ত্বেও গ্যাস ট্রান্সমিশন কোম্পানির পর্ষদ সভায় শেয়ার ছাড়ার কার্যক্রম স্থগিত রাখা হয়। জালালাবাদ গ্যাস টিঅ্যান্ডডি সিস্টেম, পশ্চিমাঞ্চল গ্যাস কোম্পানি, সিলেট গ্যাস ফিল্ডস কোম্পানি, বাংলাদেশ গ্যাস ফিল্ডস কোম্পানি, রূপান্তরিত প্রাকৃতিক গ্যাস এবং রুরাল পাওয়ার কোম্পানি ৪৯ শতাংশ করে এবং ডেসকো আরও ১৫ শতাংশ শেয়ার ছাড়ার জন্য গত ডিসেম্বর পর্যন্ত সময় নিয়েছিল।
Frequent changes of policies and non-professional handlings by the regulators have created the recent 'havoc' on the stockmarket, said a leading chamber yesterday.
Metropolitan Chamber of Commerce and Industry (MCCI) also said the debacle has tarnished the image of the government to some extent.
"The recent drop in the stockmarket index needs to be evaluated and analysed judiciously," said the oldest trade body in a submission at a meeting with Prime Minister Sheikh Hasina at her office.
The prime minister called upon the MCCI leaders to take initiatives to increase the purchasing capacity of the people for expanding local markets of their commodities.
"People of the country will not be able to buy commodities manufactured by the local industries if their purchasing power is not increased," Hasina said.
MCCI also demanded punishment to the responsible persons for the recent stock debacle, after a proper investigation.
The MCCI said: "Bangladesh should focus on improving governance and developing advanced market products."
The trade body's observation came at a time when the stockmarket is trying to recover from the last month's collapse, depending on the government stimulus measures.
The plunge made many small investors bankrupt.
MCCI referred to the 1996 stock crash and said this year's incident also tarnished the image of the government to some extent.
The trade body also praised some government initiatives, including construction of 33 power plants of 2,941 MW and upgrading of Dhaka Chittagong Highway into four-lane to establish regional connectivity.
"Bangladesh can become an Asian commercial hub through better land, air and sea connectivity. However, creating public opinion is needed for effective implementation of the agreements," it said.
MCCI, however, said: "The government cannot alone do this job, it needs cooperation from all other political parties and civil society."
"Once dubbed as a bottomless basket, Bangladesh is now poised to become a middle-income country by 2021," said MCCI but added that GDP would need to grow at an annual rate of at least 8 percent in the next 10 years.
The chamber urged the government to build public opinion for implementations of agreements for improved regional cooperation and connectivity, signing of Free Trade Agreements (FTA) with India, China and ASEAN, settle issues like market access with India.
The delegation, led by its newly elected President Amjad Khan Chowdhury, also wanted upgradation of capacity of standards institutions, appointment of bureaucrats in ministries with their specific field of specialisation, improvement in law and order situation, expansion of Open Market Sales points.
MCCI suggested the government avoid gas-based power plants due to their low conversion efficiency, and introduce cyclindered gas for households to reduce wastage.
The trade body urged the government to finalise the draft coal policy soon so that coal can be used to generate power.
"Relying on imported coal for our power generation will make our energy security dependent on foreign supply and the cost will be prohibitive," it said.
The MCCI praised the government initiative to build Padma Bridge but said a clear timeline for execution of different stages of this project is needed. To ensure effective utilisation of the bridge, it also suggested development of the Mongla Port.
The chamber said the public private partnership (PPP) model has a high potential to draw substantial investments.
It also called for a comprehensive PPP act.
"In our view, the complexity of the PPP mechanism demands that it be governed by a law rather than by executive guidelines," it added.
বাখরাবাদ গ্যাস ট্রান্সমিশন ও ডিস্টিবিউশনের শেয়ার ছাড়তে হলে ‘কর্ণফুলী গ্যাস ডিস্ট্রিবিউশন কোং’ নামের একটি কোম্পানি গঠন করতে হবে। আর এ জন্য গত ডিসেম্বর পর্যন্ত সময় চেয়েছিলেন জ্বালানিসচিব মোহাম্মদ মেজবাহ উদ্দিন।
জানা গেছে, কোম্পানির জমি হস্তান্তর প্রক্রিয়ায় বিলম্ব হওয়ার কথা বলে নির্ধারিত সময়ের মধ্যে লিক্যুইটিফাইড পেট্রোলিয়াম গ্যাস লিমিটেডের (এলপি গ্যাস) শেয়ার ছাড়তে পারছে না বলে অর্থ মন্ত্রণালয়কে জানিয়েছে জ্বালানি বিভাগ। আর আন্তমন্ত্রণালয়ের সিদ্ধান্ত থাকা সত্ত্বেও গ্যাস ট্রান্সমিশন কোম্পানির পর্ষদ সভায় শেয়ার ছাড়ার কার্যক্রম স্থগিত রাখা হয়। জালালাবাদ গ্যাস টিঅ্যান্ডডি সিস্টেম, পশ্চিমাঞ্চল গ্যাস কোম্পানি, সিলেট গ্যাস ফিল্ডস কোম্পানি, বাংলাদেশ গ্যাস ফিল্ডস কোম্পানি, রূপান্তরিত প্রাকৃতিক গ্যাস এবং রুরাল পাওয়ার কোম্পানি ৪৯ শতাংশ করে এবং ডেসকো আরও ১৫ শতাংশ শেয়ার ছাড়ার জন্য গত ডিসেম্বর পর্যন্ত সময় নিয়েছিল।
Frequent changes of policies and non-professional handlings by the regulators have created the recent 'havoc' on the stockmarket, said a leading chamber yesterday.
Metropolitan Chamber of Commerce and Industry (MCCI) also said the debacle has tarnished the image of the government to some extent.
"The recent drop in the stockmarket index needs to be evaluated and analysed judiciously," said the oldest trade body in a submission at a meeting with Prime Minister Sheikh Hasina at her office.
The prime minister called upon the MCCI leaders to take initiatives to increase the purchasing capacity of the people for expanding local markets of their commodities.
"People of the country will not be able to buy commodities manufactured by the local industries if their purchasing power is not increased," Hasina said.
MCCI also demanded punishment to the responsible persons for the recent stock debacle, after a proper investigation.
The MCCI said: "Bangladesh should focus on improving governance and developing advanced market products."
The trade body's observation came at a time when the stockmarket is trying to recover from the last month's collapse, depending on the government stimulus measures.
The plunge made many small investors bankrupt.
MCCI referred to the 1996 stock crash and said this year's incident also tarnished the image of the government to some extent.
The trade body also praised some government initiatives, including construction of 33 power plants of 2,941 MW and upgrading of Dhaka Chittagong Highway into four-lane to establish regional connectivity.
"Bangladesh can become an Asian commercial hub through better land, air and sea connectivity. However, creating public opinion is needed for effective implementation of the agreements," it said.
MCCI, however, said: "The government cannot alone do this job, it needs cooperation from all other political parties and civil society."
"Once dubbed as a bottomless basket, Bangladesh is now poised to become a middle-income country by 2021," said MCCI but added that GDP would need to grow at an annual rate of at least 8 percent in the next 10 years.
The chamber urged the government to build public opinion for implementations of agreements for improved regional cooperation and connectivity, signing of Free Trade Agreements (FTA) with India, China and ASEAN, settle issues like market access with India.
The delegation, led by its newly elected President Amjad Khan Chowdhury, also wanted upgradation of capacity of standards institutions, appointment of bureaucrats in ministries with their specific field of specialisation, improvement in law and order situation, expansion of Open Market Sales points.
MCCI suggested the government avoid gas-based power plants due to their low conversion efficiency, and introduce cyclindered gas for households to reduce wastage.
The trade body urged the government to finalise the draft coal policy soon so that coal can be used to generate power.
"Relying on imported coal for our power generation will make our energy security dependent on foreign supply and the cost will be prohibitive," it said.
The MCCI praised the government initiative to build Padma Bridge but said a clear timeline for execution of different stages of this project is needed. To ensure effective utilisation of the bridge, it also suggested development of the Mongla Port.
The chamber said the public private partnership (PPP) model has a high potential to draw substantial investments.
It also called for a comprehensive PPP act.
"In our view, the complexity of the PPP mechanism demands that it be governed by a law rather than by executive guidelines," it added.
চূড়ান্ত সময়সীমা
শেয়ার ছাড়তে সরকারি প্রতিষ্ঠানগুলো ২০০৫ থেকে ২০০৯ পর্যন্ত চার বছরে আট দফা সময়সীমা বাড়িয়েছে। দায়িত্ব নেওয়ার পর থেকে বর্তমান সরকারও চূড়ান্ত সময়সীমা বেঁধে দিয়েছে কয়েক দফা। ২০১০ সালের ১৩ জানুয়ারি অর্থ মন্ত্রণালয়ে অনুষ্ঠিত আন্তমন্ত্রণালয়ের এক বৈঠক শেষে অর্থমন্ত্রী আবুল মাল আবদুল মুহিত জানান, শেয়ার ছাড়তে হবে এমন প্রতিষ্ঠানের সংখ্যা ৩২টিতে নামিয়ে আনা হয়েছে। তবে ছয়টিতে কিছু আইনি ঝামেলা থাকায় শেষ পর্যন্ত শেয়ার ছাড়তে হবে ২৬টি প্রতিষ্ঠানকে এবং ছাড়ার সময়সীমা পরবর্তী ছয় মাস। পূর্বশর্ত হিসেবে এই সময়ের মধ্যে প্রতিষ্ঠানগুলোকে করপোরেট করা বা কোম্পানিতে রূপান্তরিত হওয়ার কথাও বলা হয়। এ জন্য কাউকে চার মাস আবার কাউকে সর্বোচ্চ ছয় মাস সময় দেন অর্থমন্ত্রী। কিন্তু কাজ হয়নি। জুনের মধ্যে তালিকাভুক্ত কোম্পানি বা তালিকাবহির্ভূত প্রতিষ্ঠান—কেউই শেয়ার ছাড়তে পারেনি। বরং অর্থ মন্ত্রণালয়ের কাছে আবারও ছয় মাস সময় বাড়ানোর আবেদন জানায় প্রায় সব মন্ত্রণালয়। এ ছাড়া ১৫ দিনের সময় দিয়ে পুঁজিবাজারে তালিকাভুক্ত যমুনা অয়েলের ১৭ শতাংশ, মেঘনা পেট্রোলিয়ামের ১৭ শতাংশ, তিতাস গ্যাসের ১৫ শতাংশ, ইস্টার্ন লুব্রিকেন্টসের ১৭ দশমিক ৩০ শতাংশ, ন্যাশনাল টিউবসের ১ দশমিক ৯৪ শতাংশ, বাংলাদেশ শিপিং করপোরেশনের ১৭ দশমিক ৫০ শতাংশ এবং রূপালী ব্যাংকের ২৪ দশমিক ৫৫ শতাংশ, পাওয়ার গ্রিডের ১৬ দশমিক ২৫ এবং ডেসকোর ১৫ শতাংশ শেয়ার ছেড়ে দিতে ব্যাংক ও আর্থিক প্রতিষ্ঠান বিভাগ গত বছরের ২ নভেম্বর এদের চিঠি পাঠিয়েছিল। এর মধ্যে রূপালী ব্যাংক ছাড়া কেউই শেয়ার ছাড়তে পারেনি। অর্থমন্ত্রী এর আগে জানিয়েছিলেন, চাইলে এক দিনের মধ্যেই এদের শেয়ার ছেড়ে দেওয়া সম্ভব।
Frequent changes of policies and non-professional handlings by the regulators have created the recent 'havoc' on the stockmarket, said a leading chamber yesterday.
Metropolitan Chamber of Commerce and Industry (MCCI) also said the debacle has tarnished the image of the government to some extent.
"The recent drop in the stockmarket index needs to be evaluated and analysed judiciously," said the oldest trade body in a submission at a meeting with Prime Minister Sheikh Hasina at her office.
The prime minister called upon the MCCI leaders to take initiatives to increase the purchasing capacity of the people for expanding local markets of their commodities.
"People of the country will not be able to buy commodities manufactured by the local industries if their purchasing power is not increased," Hasina said.
MCCI also demanded punishment to the responsible persons for the recent stock debacle, after a proper investigation.
The MCCI said: "Bangladesh should focus on improving governance and developing advanced market products."
The trade body's observation came at a time when the stockmarket is trying to recover from the last month's collapse, depending on the government stimulus measures.
The plunge made many small investors bankrupt.
MCCI referred to the 1996 stock crash and said this year's incident also tarnished the image of the government to some extent.
The trade body also praised some government initiatives, including construction of 33 power plants of 2,941 MW and upgrading of Dhaka Chittagong Highway into four-lane to establish regional connectivity.
"Bangladesh can become an Asian commercial hub through better land, air and sea connectivity. However, creating public opinion is needed for effective implementation of the agreements," it said.
MCCI, however, said: "The government cannot alone do this job, it needs cooperation from all other political parties and civil society."
"Once dubbed as a bottomless basket, Bangladesh is now poised to become a middle-income country by 2021," said MCCI but added that GDP would need to grow at an annual rate of at least 8 percent in the next 10 years.
The chamber urged the government to build public opinion for implementations of agreements for improved regional cooperation and connectivity, signing of Free Trade Agreements (FTA) with India, China and ASEAN, settle issues like market access with India.
The delegation, led by its newly elected President Amjad Khan Chowdhury, also wanted upgradation of capacity of standards institutions, appointment of bureaucrats in ministries with their specific field of specialisation, improvement in law and order situation, expansion of Open Market Sales points.
MCCI suggested the government avoid gas-based power plants due to their low conversion efficiency, and introduce cyclindered gas for households to reduce wastage.
The trade body urged the government to finalise the draft coal policy soon so that coal can be used to generate power.
"Relying on imported coal for our power generation will make our energy security dependent on foreign supply and the cost will be prohibitive," it said.
The MCCI praised the government initiative to build Padma Bridge but said a clear timeline for execution of different stages of this project is needed. To ensure effective utilisation of the bridge, it also suggested development of the Mongla Port.
The chamber said the public private partnership (PPP) model has a high potential to draw substantial investments.
It also called for a comprehensive PPP act.
"In our view, the complexity of the PPP mechanism demands that it be governed by a law rather than by executive guidelines," it added.
Frequent changes of policies and non-professional handlings by the regulators have created the recent 'havoc' on the stockmarket, said a leading chamber yesterday.
Metropolitan Chamber of Commerce and Industry (MCCI) also said the debacle has tarnished the image of the government to some extent.
"The recent drop in the stockmarket index needs to be evaluated and analysed judiciously," said the oldest trade body in a submission at a meeting with Prime Minister Sheikh Hasina at her office.
The prime minister called upon the MCCI leaders to take initiatives to increase the purchasing capacity of the people for expanding local markets of their commodities.
"People of the country will not be able to buy commodities manufactured by the local industries if their purchasing power is not increased," Hasina said.
MCCI also demanded punishment to the responsible persons for the recent stock debacle, after a proper investigation.
The MCCI said: "Bangladesh should focus on improving governance and developing advanced market products."
The trade body's observation came at a time when the stockmarket is trying to recover from the last month's collapse, depending on the government stimulus measures.
The plunge made many small investors bankrupt.
MCCI referred to the 1996 stock crash and said this year's incident also tarnished the image of the government to some extent.
The trade body also praised some government initiatives, including construction of 33 power plants of 2,941 MW and upgrading of Dhaka Chittagong Highway into four-lane to establish regional connectivity.
"Bangladesh can become an Asian commercial hub through better land, air and sea connectivity. However, creating public opinion is needed for effective implementation of the agreements," it said.
MCCI, however, said: "The government cannot alone do this job, it needs cooperation from all other political parties and civil society."
"Once dubbed as a bottomless basket, Bangladesh is now poised to become a middle-income country by 2021," said MCCI but added that GDP would need to grow at an annual rate of at least 8 percent in the next 10 years.
The chamber urged the government to build public opinion for implementations of agreements for improved regional cooperation and connectivity, signing of Free Trade Agreements (FTA) with India, China and ASEAN, settle issues like market access with India.
The delegation, led by its newly elected President Amjad Khan Chowdhury, also wanted upgradation of capacity of standards institutions, appointment of bureaucrats in ministries with their specific field of specialisation, improvement in law and order situation, expansion of Open Market Sales points.
MCCI suggested the government avoid gas-based power plants due to their low conversion efficiency, and introduce cyclindered gas for households to reduce wastage.
The trade body urged the government to finalise the draft coal policy soon so that coal can be used to generate power.
"Relying on imported coal for our power generation will make our energy security dependent on foreign supply and the cost will be prohibitive," it said.
The MCCI praised the government initiative to build Padma Bridge but said a clear timeline for execution of different stages of this project is needed. To ensure effective utilisation of the bridge, it also suggested development of the Mongla Port.
The chamber said the public private partnership (PPP) model has a high potential to draw substantial investments.
It also called for a comprehensive PPP act.
"In our view, the complexity of the PPP mechanism demands that it be governed by a law rather than by executive guidelines," it added.
Subscribe to:
Posts (Atom)
Blog Archive
- ▼ 2011 (2088)